Lehdistötiedote: Trombia pilotoi ISS:n kanssa autonomista pyyhkäisyä Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Pilotti: Autonominen lakaisukone hallitsee Helsinki-Vantaan lentoaseman parkkipaikan ja sen ulkotilojen vilinää.

Trombia Technologies pilotoi yhdessä laitospalveluyritys ISS:n kanssa, miten autonominen lakaisutekniikka sopii kiireisten ja paljon huoltoa vaativien ilmailutilojen tarpeisiin. Pilottihankkeessa keskitytään kehittämään tapoja, joilla autonomiset kadunlakaisukoneet voivat tukea tilojen ylläpitotöitä kiireisillä suljetuilla alueilla, kuten pysäköintialueilla, joissa siisteys on avainasemassa sekä turvallisuuden että ilmapiirin kannalta.

Suomalainen kadun kunnossapitoteknologian kehittäjä Trombia Technologies jatkaa kaupallista pilottiohjelmaansa täysitehoisella autonomisella ja sähköisellä Trombia Free -katulakaisukoneella Helsinki-Vantaan lentoaseman alueella. Edelläkävijäpilottikumppanina on tilapalveluyritys ISS Finland.

Pilottikokeilun tavoitteena on keskittyä kehittämään tulevia tapoja, joilla autonomiset kadunlakaisukoneet voivat tukea tilojen kunnossapitotyötä vilkkaasti liikennöidyillä liikenne- ja teollisuusalueilla. Erityisesti pysäköintialueet vaativat kunnossapidolta erityistä asiantuntemusta, koska siellä on sekä pysäköityjä että liikkuvia autoja, jalankulkijoita, rakennuspilareita ja ahtaita pysäköintitiloja. Koska Trombia Free toimii ilman vettä, pilotissa keskitytään myös selvittämään, kuinka hyvin se poistaa pölyn pysäköintialueilta vedettömästi.

• Lentoasemat ovat avoinna periaatteessa ympäri vuorokauden, ja maailmanlaajuisten matkustajien tarpeiden täyttämiseksi kaikkien alueiden pysäköintialueelta terminaaliin ja portille on täytettävä korkeat palvelutasot turvallisesti, ja tämä voi olla autonomisen huollon todellinen huippukohta. Pilotin aikana työskentelemme jatkuvassa tilassa, eli robotti työskentelee alueilla myös yöllä, kertoo Trombia Technologiesin toimitusjohtaja Antti Nikkanen.

Trombia Free toimii terminaalin 1 ja pysäköintialueen 3 ympäristössä 12. heinäkuuta alkaen.

• ISS:n tarkoituksena on yhdistää ihmisiä ja paikkoja, jotta maailma toimisi paremmin. Paremmassa työelämässä innovaatiot ja teknologia auttavat ihmisiä työskentelemään, elämään ja matkustamaan turvallisesti ja mukavasti. Siksi ISS Finland on ylpeänä mukana Trombia Technologiesin kanssa tässä hankkeessa. Etsimme jatkuvasti uusia innovaatioita ja löydämme ratkaisuja, jotka tekevät elämästä helpompaa, tuottavampaa ja mielekkäämpää asiakkaillemme ja työntekijöillemme. Olemme edelläkävijöitä kestävässä toimitilahallinnossa, ja tämä pilotti tukee myös yritysvastuu- ja ympäristötavoitteitamme, sanoo Jukka Backlund, Facility Management -tuotepäällikkö, ISS Finland.

Kymmenen päivän mittaisen kokeilun aikana hiilidioksidipäästöjä säästyy arviolta noin 26 kg hiilidioksidia tunnissa.

• Kuten tiedämme, meidän on leikattava hiilidioksidipäästöjämme voimakkaasti seuraavien vuosien aikana. Sähkökäyttöisillä lakaisukoneilla ja muilla huoltoroboteilla voi olla suuri rooli kunnossapidon ympäristövaikutusten mullistamisessa, Nikkanen sanoo.

Pilotti on osa "Multi-purpose Service Robotics as Operator Business" (MURO) -hanketta, jota johtaa yksi Euroopan johtavista tutkimuslaitoksista VTT ja rahoittaa Business Finland.

Lisätietoja:

Antti Nikkanen

Trombia Technologies

antti.nikkanen@trombia.com

Korkearesoluutioiset kuvat ja muut tiedustelut: press@trombia.com

Trombia Technologies on suomalainen teiden kunnossapitolaitteiden valmistaja, joka tunnetaan innovatiivisesta pölyn- ja lumenraivausteknologiastaan. Emoyhtiö Snowek Oy perustettiin Kuopiossa vuonna 2011 yritys ja on sittemmin kasvanut maailmanlaajuiseksi toimijaksi huippuluokan pyöräkuormaajien ja traktoreiden lumiaura- ja lakaisulaitteiden lisälaitteiden alalla.

Yhtiön lippulaivainnovaatio, maailmanlaajuisesti patentoitu Trombia-lakaisuteknologia, on suunniteltu tarjoamaan lakaisuoperaattoreille maailmanlaajuisesti kestävämpi, kustannustehokkaampi, helpommin huollettava ja nopeampi vaihtoehto sekä mekaanisen roskan että hienojakoisen pölyn torjuntaan päällystetyillä alueilla.

Trombia Vapaa autonominen lakaisukoneet, käynnistettiin 29. syyskuutath, 2020, hahmotellaan yrityksen visio kasvaa nopeasti kasvavasta pk-yrityksestä ja innovaattorista maailman johtavaksi kaupunkisiivousteknologian tarjoajaksi nykyaikaisella vihreämmällä ja kestävämmällä kaupunkisiivouksen aikakaudella.

Hanki tukea

Lähetä meille kysymyksesi